خام اين مواد غذايي مفيدتر است

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

کلم بروکلی

 

 
 
 پایگاه صاعقه::برخي مواد غذايي زماني كه خام مصرف مي‌شوند مفيدتر بوده و ويتامين بيشتري دارند.

 

اگر كسي از مواد غذايي مورد علاقه تان سوال كند جوابتان چيست؟ كيك؟ استيك؟ سيب زميني سرخ كرده؟ آيا عاشق مواد غذايي پخته شده هستيد؟ اما بايد بدانيد كه برخي مواد غذايي زماني كه خام مصرف مي‌شوند مفيدتر بوده و ويتامين بيشتري دارند. در واقع اكثر مواد غذايي در روند پخته شدن ميزان زيادي از ويتامين‌هاي خود را از دست مي‌دهند. فرقي هم نمي‌كند شيوه پخت كباب كردن باشد يا آب پز كردن يا بخارپز كردن و غيره. در ادامه مواد غذايي را معرفي مي‌كنيم كه به صورت خام حاوي ويتامين و مواد مغذي بيشتري هستند.

چغندر
دلايل زيادي وجود دارد كه شما چغندر را به صورت پخته يا خام در برنامه ي غذايي تان قرار دهيد. اين ماده ي غذايي سرشار از فيبر، ويتامين C، پتاسيم، منگنز، فولات و مواد مغذي ديگر است. مصرف چغندر باعث تقويت سيستم ايمني بدن شده و مقاومت شما را بالا مي‌برد. از طرف ديگر مانع از بروز التهاب در بدن شده و فشار خون را پايين مي‌آورد. اما زماني كه چغندر را مي‌پزيد يك چهارم فولات آن از بين مي‌رود. فولات بدن را در سلامت نگه مي‌دارد و به ويژه براي حفظ و رشد جنين مفيد است. به همين دليل توصيه مي‌شود كه چغندر را به صورت رنده يا خرد شده و خام در سالاد (به همراه سس كم چرب) مصرف كنيد.

بروکلی 
بروكلي بخوريد. بروكلي براي سلامتي مفيد است. خيلي از افراد بروكلي را آب پز مي‌كنند يا اندكي تفت مي‌دهند. در هر حال دليل زيادي براي مصرف اين كلم سبز و خوشمزه وجود دارد. بروكلي سرشار از ويتامين C، كلسيم، پتاسيم و حتي پروتئين است و مصرف خام آن ارزش بيشتري دارد. نتايج پژوهش‌ها نشان مي‌دهند مصرف بروكلي به صورت خام، زمينه را براي جذب سريع مواد مغذي آن مانند سولفورفان آماده مي‌كند. اين تركيب آنتي اكسيداني براي مقابله با سرطان مفيد است و به كاهش فشار خون كمك مي‌كند.

 پیاز
درست است كه مصرف پياز خام در كنار كباب خوب است اما خيلي از افراد نمي‌توانند آن را به تنهايي مصرف كنند. اما واقعيت اين است كه پياز يك ماده غذايي فوق‌العاده است كه كمك زيادي به سلامتي مي‌كند. اين ماده غذايي «اشك در بيار» سرشار از مواد مغذي پرخاصيت به نام آليسين است كه به كنترل اشتها، پيشگيري از ابتلا به سرطان، بهبود سلامت قلب و حتي كنترل پرفشاري خون كمك مي‌كند. بايد بدانيد خوردن پياز به صورت خام باعث مي‌شود كه بيشترين ميزان از اين تركيب را جذب بدن كنيد. بنابراين توصيه مي‌كنيم در تهيه سالاد يا ساندويچ در استفاده از پياز دست و دلباز باشيد و آنها را با كاهو و گوجه فرنگي غني‌سازي كنيد.

فلفل دلمه ای 
احتمالا زماني كه صحبت از يك ميوه يا سبزي سرشار از ويتامين C به ميان مي‌ايد به ياد پرتقال يا ديگر مركبات مي‌افتيد. اما فراموش نكنيد كه فلفل دلمه‌اي قرمز به اندازه پرتقال و ليموترش ويتامين C دارد. فلفل دلمه‌اي قرمز همچنين حاوي ويتامين B6، E و منيزيم است. متاسفانه پختن فلفل دلمه‌اي قرمز به مدت بيش از چند دقيقه ويتامين C موجود در آن را از بين مي‌برد. تنها راه حل اين است كه فلفل دلمه‌اي تان را برش بزنيد و درون سالاد يا با سس كم چرب مورد دلخواهتان ميل كنيد.

 سیر
سير مترادف آشپزي خوشمزه ايتاليايي و افزودن آن به پاستاها و غذاهاي گوشتي است. سير شهرت جهاني دارد و سرشار از آليسين؛ منگنز، ويتامين B6، ويتامين C، سلنيوم و فيبرها است و مصرف آن به صورت خام خير زيادي براي بدن دارد. نتايج پژوهشي كه در National Post به چاپ رسيده است نشان مي‌دهد كه مصرف سير خام به ميزان دو تا سه بار در هفته خطر ابتلا به سرطان ريه را كاهش مي‌دهد. توصيه مي‌كنيم در افزودن سير خام به سالادها و ساندويج هايتان شك نكنيد.

  آجیل
بادام، فندق، بادام هندي و غيره شهرت زيادي در دارا بودن كالري و چربي دارند. اما اين مغزها همچنين حاوي اسيدهاي چرب ضروري نيز هستند كه به كاهش كلسترول و پيشگيري از تشكيل لخته‌هاي خوني و حفظ سلامت رگ‌ها كمك مي‌كنند. آجيل‌ها منبع فوق‌العاده ي پروتئين‌ها نيز محسوب مي‌شوند. اما آجيل‌هاي خام خاصيت بيشتري دارند. زماني كه اين مغزهاي مفيد بو داده مي‌شوند بخشي از آهن و منيزيم خود را از دست مي‌دهند. همچنين بهتر است از افزودن نمك و روغن زياد به اين مغزهاي مفيد خودداري كرد.


 

این صفحه را به اشتراک بگذارید